Paranten Peggy

Snabbt och bekvämt
Min båt är den minsta relativt stora båt som tänkas kan - och den är väldigt kul att segla.
Min båt måste vara ganska liten för att i alla lägen kunna hanteras av mig själv under de ensamseglingar, som i takt med familjens naturliga strukturomvandling, blivit allt vanligare. Och samtidigt tillräckligt stor för att ändå kunna hysa den familj om 4 som trots allt sammanstrålar för gemenskap och nöje till sjöss, då och då.
För att någorlunda motsvara min och min hustru Peggys tilltagande bekvämlighet så har Peggy, dvs båten i det här sammanhanget, utrustats med ett hyggligt kök, kyl, värme, toalett, telefon, belysning...och naturligtvis en effektiv och lätthanterlig rigg och en rejäl motor.
En rejäl motor för att jag ska kunna utnyttja de få lediga stunderna så effektivt som möjligt. Jag vill kunna gå ut en fredagskväll efter jobbet och finna en mysig natthamn därute, där man egentligen borde leva, även om det råkar vara stillt eller busigt vid tillfället.
Är det, busigt, blött och kallt, så vill jag kunna sitta varmt och skönt under kapell och bakom vindruta medan jag njuter av Beethoven och dunket från dieseln och allmänt mår så där oförskämt bra.
När jag seglar så måste det kännas som det naturliga och viktigaste färdsättet. Motorn är en viktig reservkraft för mig, och inget annat.
Min båt kan aldrig bli den vassaste seglaren på fjärden, men den får inte kännas drögig. Den måste vara rolig att segla, gärna gå bättre än genomsnittet segelbåtar av samma storlek.
Är det här omöjliga egenskaper att förena i en motorseglare? Ja, i de flesta, tveklöst, men ...
Ja, i Paranten tyckte jag mig faktiskt ana en del av förutsättningarna; disposition och storlek, men framförallt de överraskande fina linjerna under vattenlinjen - här måste det finnas en seglingspotential!
Jag bestämde mig djärvt, och till omvärldens bestörtning, att försöka förverkliga mina fantasier. Och med någon möda och lite besvär, men framför allt tack vare en klok och utomordentligt kunnig varvsägare, Åke Olsson Tynningö Båtvarv, som genom alla om- och tillbyggnaden förvaltat och sållat bland mina många gånger tokiga ideer, så har syntesen, Peggy, kommit att överträffa mina vildaste förhoppningar.
Hon är bekväm och lätthanterlig och i mina ögon vacker - mycket vackrare än originalet.
Och framför allt! - hon har fått helt nya egenskaper.
Efter att från början varit ohjälpligt sist vid alla klubb- och kompisseglingar, så seglar hon nu gärna ifrån de Maxi 84, 87 och också 95or, Fenix och Compisar som hon tidigare "häcklats" från.
Det känns bra - tro mig!
Peggys nya data:
Löa 8.40 m Med peke 9.10 m
Lvl 7.30 m
Dpl 3000 kg
Sar 45.0 m²
I det följande framgår vad som under en 10-års-period, utan att direkt ruinera redaren, förvandlat ankungen Parant till (tja, nästan i alla fall) svanen PEGGY!

Skrov
Peggy har begåvats med en ny "häck". En välsvarvad "fransk" s.k. negativ akter med ett teakklätt inbyggt steg, djupt och brett nog för att utgöra en bekväm plattform för fiske, solbad och andra nyttigheter.
I steget finns en lucka som leder till en ganska stor volym mellan "gamla" akterspegeln och akterkanten av den nya. Det här är ett bra utrymme för de soppåsar som inte ryms i pentryt, mellan hamnarna.
Självklart ingår en fällbar badstege i arrangemanget.
Den nya fransyska aktern är mycket lyckat integrerad i skrovet och följer, eller snarare, fullföljer, de redan vackra linjerna utan synbara skarvar eller liknande. I samband med ombyggnaden lät jag dessutom måla om skrovet från den gröna färg jag något tröttnat på till vitt med röd snobbrand och bälte.
Linjerna under vattenlinjen inklusive skäddan turades ut till en harmonisk och strömningsriktig övergång i den nya aktern.
Skrovets totallängd förlängdes med ca 80 cm och vattenlinjen med motsvarande ca 60 cm.
Modifieringen har gjort Peggy bekvämare och framför allt ökat fart och balans.
Propeller: folding-Volvo-original.Kunde förmodligen ha något större bladarea eller stigning. Ger nu lätt 2600 rpm med 23 hkr.För övrigt inga synpunkter - fungerar bra.
Som kommer att framgå under punkten rigg, så har den ökats en hel del på PEGGY, vilket delvis kompenserats genom att en utvändig ballast om ca 120 kg bly monterats som en bulb på den befintliga kölen.

Rigg
Jag insåg tidigt att Paranten var skamligt underriggad och att nånting radikalt måste göras om jag skulle kunna få fart på madamen. Jag började med att ta kontakt med Ejnar Ohlson för att få råd. Han bekräftade underriggningen men hade för övrigt inga råd.
Bättre tur med Peder Cederschiöld, Royal Sail, som var rigg- och segelkonsult åt Fisksätra under Parant-epoken. Peder blev entusiastisk och berättade att han experimenterat och fått bra fart på en Parant med en ny större rigg. På Fisksätra kallade man det här ekipaget för "PARANT/TURBO"! Peder berättade också att det fanns en tokfan till som var långt inne på mina ideer och redan seglade med en ny skräddarsydd hottad rigg.
Ja, denne andra tokfan var naturligtvis den gode Martin Wahlsten som jag lärt känna väl sedan dess och stulit flera goda ideer ifrån.
Min nya rigg kom att bygga på en Scampi-mast och bom som jag lyckades komma över nästan nytt till bra pris samtidigt som jag lyckades sälja originalriggen till den ende spekulanten till ett bättre pris..
Efterhand kompletterades riggen med ett peke på 80 cmför att förbättra balansen totalt, öka spalteffekten, tillåta större försegel och göra landgången bekvämare (Paranten har ju så korta överhäng).
Originalpulpiten gjordes om litegrand och flyttades fram i rätt position och det, i förening med pekets stora bredd, gör den passagen utomordentligt bekväm.
För att få en efffektiv skotning av storseglet monterades en ny skotbalk på sittrumssargens akterkant, formad efter den svaga rundningen, samt ett blockarrangemang med stor verkningsgrad. Det hela nås bekvämt av rorsman och är synnerligen effektivt. När kapellet ska upp flyttas skotet blixtsnabbt till akterpulpit tack vare ett kraftigt snabbschackel.
Kicken är en konstruktion från Västkusten som hanteras från sittbrunnen via en ändlös lina och förmår hålla bommen i exakt önskad position. Den ersätter därmed också dirken och är överhuvudtaget enkel och bekväm att sköta.

 

Peggy, en Parant med nytt utseende.

Högre rigg, nya segel.

Rullgenua på peke.

Targabåge integrerad med nya sidorutor. Glasad rufflucka.
En del av den nya aktern synlig.

Backstagssträckaren av märket "Baron" medger ganska hyfsad trim trots stora försegel hissade i topp och masthead-rigg.
För en lat seglare måste trimfunktionerna vara lättillgängliga om det ska bli nån trim. Långa skotskenor för förseglen kräver naturligtvis varierade skotpunkter. Genom ett blockarrangemang med ändlös halande part så har jag fått skotpunkten i längriktningen flytande, vilket är till ganska god hjälp.
Rullfock/Furlex med förstagsprofil har efter långt experimenterande blivit den kompromiss som jag stannat för. Det kan inte längre vara en hemlighet att jag är bekväm till min läggning och möjligheten att sätta och bärga ett segel på mindre än 15 sekunder utan att behöva resa sig ur sittbrunn är för mig oemotståndlig.
Dessutom: inga skrymmande segelsäckar, för att inte tala om blöta segel i ruffen ... eller kalla livsfarliga bärgningsoperationer på fördäck, längre. - Suveränt!
Dessutom; i mina ögon är detta en positiv kompromiss. Visserligen får man inte optimal dragkraft från en revad rullfock, även om den moderna rullfocken bättrat sig i det avseendet, men bortsett från bekvämligheten så medger rullfocken att man kan segla relativt överriggat, dvs man har mer uppe, oftare, eftersom tryggheten så lätt tillgodoses genom att segelytan omedelbart kan anpassas till situationen.

Segel
Jag anser att Paranten behöver drivas med mycket segel för att komma till sin rätt. För ensamseglaren blir då rullfocken ett måste.
Genua lätt på 29.5 m2 är liksom övriga försegel ritade och sydda hos Peder Cederschiöld, Royal Sail.
Trots sitt relativt långa underlik så slår hon snabbt över vid stagvändningarna, men är naturligtvis ändå ett stort segel att hantera vid slagdueller och pinkryss. Jag är ibland ganska avundsjuk på alla självslående slöfockar omkring mig - men det ligger ju i kompromissen. Genua 2 med lite kraftigare duk är på ca 26.5 m2 och fungerar som reservsegel, samt hissas och spiras tandem vid riktigt öppna vindar. Peggy, som har samtliga beslag monterade för spinnacker, saknar fortfarande detta spännande segel och får så länge nöja sig med de båda spirade genuas. De ger tillsammans 56 m² och ganska bra tryck.
Kvar från tiden före Furlexen finns en smal, högt skuren fock på 17.5 m2 för bekvämare segling i frisk vind. Det är ett effektivt bidevindssegel, men har inte hissats sen de nya arrangemangen kom på plats.
Storseglet på 15.5 m2 syddes för en Scampi som emellertid kom att säljas med sin gamla utrustning. Jag fick det nya seglet som passade min rigg perfekt till ett bra pris och tror att det blivit en bra lösning. Seglet är skuret med stor buk lågt placerad som ger stor dragkraft i lätta vindar, samt effektiva planrev, Cunningham och rev 1 och 2 - kunde vara 3 för vind över 15 sek/m.
Genomgående lattor ger dessutom ett segel som står bra och är tyst. Fladdret i vindögat har i princip upphört och därmed också mycket av slitaget.
Lazy-jacksidvs tunna linor frän masten till bommen som fångar upp seglet och tack vare de genomgående lattorna snällt och snyggt travar det på bommen allt medan du häpet tittar på, fulländar det hela.
Att bärga segel och ha dem hjälpligt beslagna tar för ensamseglarehn ca 30 sek. Stor och stor genua. Det gillar jag och Peggy, dvs min hustru.

Inombords
Varken jag eller Peggy, min hustru alltså, är fantaster på segling, för oss är det också en fråga om båtliv. Dvs att livet ombord inte bara är "häftigt" utan lika mycket "mysigt".
Det ska t ex vara varmt och skönt ombord, även när det är busigt utanför. Och det åstadkommer man ganska lätt genom bra isolering, ventilation och värme.
Värme och viss ventilation klarar vår Wallas.
Isolering fick vi på köpet genom att skaffa en osänkbar Parant. Frigoliten är effektiv och vi har det torrt ombord.
Kylen är liten men effektiv, en Engel-box om ca 20 ltr, som täcker våra behov så länge vi inte har många gäster ombord. Den levererar tyvärr inga isbitar till groggen även om kylan kan bringas till frysning. Boxen är under normal belastning förvånansvärt strömsnål.
I samband med installationen passade vi på att lösa en del andra inredningsproblem. Bl a ersattes stegen till sittbrunnen med en bänk, eller skåp, som fyller hela utrymmet till motorrummet. Bänken rymmer kylen och bildar samtidigt de två nödvändiga stegen upp till sittbrunnen. Det övre steget bildar samtidigt yttre lock till kylboxen.
Färsk- och sjövatten fotpumpas. De lösa färskvattendunkarna från standard har ersatts med en 65-liters färskvattentank formad efter stävutrymmet under kojerna i förpiken.
Pentryt har hittills varit ganska förskonat. En del nya hyllor och lådor har tillkommit. Den stora dörren för originalkyl har t ex delats och bildar numera i sin övre del svängdörr för sopmaja, medan den undre blivit front för en stor låda.
Toaletten är utbytt och har nu el-spolning, kvarn och en rejäl septictank. I toalettrummet stuvas sittrumsbordet, bekvämt för 4.
I dinetten har dynorna, liksom dynorna i övrigt, klätts om med havsgrön, tålig plysch.
De heltäckande salongsmattorna har ersatt av nåtad teak över samtliga durkytor. De är lättskötta, eleganta och inte halkiga som jag kanske befarat.
Skottet mot sittbrunn, ovanför stickkojen om styrbord, har försetts med ett öppningsbart rektangulärt fönster som ger ljus, luft och kontakt med yttervärlden akter om tvärs även när salongsdörren är stängd. Uppskattas mycket av besättningen, inte minst av kocken/an som kan hålla koll på vad som sker i sittbrunn även när det busar.

El-system
1 startbatteri i egen krets, samt 2 för övrig strömförsörjning, WCT laddningsregulator och samtliga inre belysningspunkter/armaturer ombyggda för halogen. Varje armatur ger nu ljus motsvarande ca 15 watt men drar bara 5.
Strömförsörjningen upplevs trots åtgärderna som den svaga punkten ombord. Ska undersöka vad solpaneler kan ge.

Sittbrunn
I sittbrunnen lever vi den största vakna tiden, så den måste vara så bekväm och trivsam som bara möjligt. Eftersom jag tål drag illa så är naturligtvis vindrutan en välsignelse. Jag har utvecklat läfunktionen ytterligare genom att låta bygga en i mitt tycke elegant och diskret targabåge som integrerats med nya sidorutor, aningen längre och med mindre fall än originalrutorna.
Sprayhooden är fortfarande demonterbar men sitter som regel uppe fastspänd mellan rutor och targabågen. Den är numera glasad över nästan hela ytan och ger därigenom mycket ljus och sikt. Glasad har också ruffluckan blivit. Den lucka som alltid står öppen därför att folk älskar att knata upp och ner i ruffen. En företeelse som med originalluckan i teak skymde sikten föröver och gjorde skepparen "grym". Luckan i glas står alltid öppen, märks inte, och alla är happy!
Sargen runt sittbrunnen är teakklädd och på akterkant försedd med en ny effektiv, trimbar skotskena.
Vinschfundamenten är också teakklädda och rymmer nu 2 vinschar på varje sida.
På den befintliga relingslisten av plast har en 1" hög lättmetalllist monterats. En sån där med hål som är ett måste på alla båtar idag. Men den är snygg och ganska praktisk att fästa grejor i. Den här profilen är framtagen för Albin Express, men passar exakt på våra båtar.
Jollen, en liten fransysk SportYak, hänger i rostfria dävertar som jag monterat omedelbart innanför de akterliga knaparna. Det fungerar utmärkt men stör naturligtvis passagen till badbryggan under gång.

Navigationsutrustning
Kompass Silva 100 S monterad på rufftaket omedelbart till vänster om ruffluckan.
Logg Silva, elektronisk.
Autopilot Autohelm 1000 monterad i styrbords bänklock.
Ekolod Silva elektroniskt.
Vindinstrument Silva elektronisk vinddata.
Logg och vinddata är sammankopplade för gemensamma funktioner och själva instrumenten inkl. lodets är monterade på rad i en konsol upphängd under ratten på skottet mot sittbrunnen.
Radiopejl Seafix, enkel handapparat.
NMT mobiltelefon, Philips AP, flyttas mellan bil och båt. Har hittills fungerat bättre än andra alternativ jag prövat och mycket smidigare.

Säkerhet
PR-radio för komunikation med andra båtar och som reserv.
Livflotte saknas tyvärr. Problem på liten båt. SportYaken ger åtminstone flythjälp, om så skulle vara ...
Brandsläckare monterad omedelbart innanför ruffluckan om BB. Systemet borde kanske utvecklas.
Läckagevarnare för gasol.
El-länspump under durken för om motorrummet. Borde kompletteras.
Flytmaterial nog för att göra Peggy osänkbar byggdes in från början. Materialet bidrar till den goda isoleringen dessutom.

Kay Pergament    

Åter till förteckningen över olika artiklar

Åter till startsidan