Parant nr 14 "Nanja"


Parant med Yanmar
Inte alla Paranter har Volvo MD som motor. Det finns exempel på Parant-ägare som valt Yanmar när det blivit dags att byta motor.
Från våra danska medlemmar, Bent och Elise Jensen i Helsingør, har vi fått en intressant rapport om detta och om olika ändringar och förbättringar, som de gjort i sin Parant nr 14 "Nanja".


Nanja hade från början (1975) en Volvo Penta MD 6A med Volvos första segelbåtsdrev, typ 100S, med utväxling 1,66:1. Till detta hörde en tvåbladig fast propeller 14x9".
Drevet behölls men motorn byttes ut till en Yanmar 2Q15.
I samband med motorbytet monterades en ny, större, 3-bladig propeller c.509 14x11".
Motorspecifikationer här nedan och i spalten till höger finns diagram över motorns bränslekonsumtion, vridmoment och styrka mätt på propelleraxeln.
Resultatet av bytet har blivit gott:
Bra propellervattenström, ökad fart i motström.
Tomgången är inställd på 1.000 rpm och marschvarvet är 1.700 rpm (med lågt motorljud).
Max varvtal 1.900, vilket med den valda propellern ger 6 knops fart över grund.
Vid högre varvtal gräver Paranten ner sig.
Bent konstaterar nu, efter flera års drift, att han är mycket nöjd med sin Yanmar.

Yanmar 2QM15, specifikationer:
Typ: Vertikal 4-takts vattenkyld dieselmotor
Förbränningskammare: Förkammartyp
Antal cylindrar: 2
Diameter x slaglängd: 75 x 75 mm
Kontinuerlig effekt (DINA:)
:  Effekt/vevaxelvarvtal: 14/3.000
  BMEP:6.34/7.5 kg/cm²/m/s
  Propellervarvta: 1.400
Effekt över 1 tim (DINB):
  Effekt/vevaxelvarvtal: 15/3.000
  BMEP: 6.80/7.5 kg/cm²/m/s
  Propellervarvtal: 1.400
Kompressionsförhållande: 23:1
Insprutningstryck: 23:3
Vikt (torr): 145 kg
Kylning: Sjövattenkylning.

 

 

 

Andra intressanta förändringar

Vinsch för storskotet
Som framgår av bilderna bredvid har en Andersen 10" Singel winsch för storskotet monterats på den plana ytan till höger om luckan till ruffnedgången.
För om vinschen en linledare och akter om en avlastare.



Däcksventilation typ Vetus
Vetus är en eldriven fläkt (12 volt, 0,2 ampère) som har monterats framme i förpikens "tak" och som blåser ut via ankarboxen. I förpiken har man som bekant nästan ingen ventilation när däcksluckan inte är öppen. Under fläkten finns ett glest trägaller. Vetus-ventilatorn kan stängas till från utsidan (= i ankarboxen).



Hjärtstockens övre lager, - utbyte
Roderglapp är svårt att stå ut med. När det gäller att byta övre lagret har vi fått ett mycket fint måttunderlag från Bent och Elise som vi har utnyttjat till bifogade ritning.
Överst ser man en genomskärning av metallbeslaget med sin stoppklack som håller hjärtstockens övre lagring, alldeles under rorkulten.
Därunder samma beslag från ovan.
Originalbeslaget i förkromad mässing slits som bekant och den som önskar tillverka ett nytt beslag i rostfritt, som Bent gjorde, har säkert stor nytta av denna ritning.
Underst ses ritning till lagerbussning i nylon som anbringas inuti beslaget.


Övrigt: Vattentank akter om ankarboxen
I tomrummet bakom ankarboxen har monterats en vattentank typ innersäck med tyg ytterst. Den rymmer 100 liter och kan fyllas till ca 80 l. Eftersom vattentanken ligger högt får man självtryck i kranarna och måste tänka på att dessa måste kunna stängas.

  Yanmar 2QM15, specifikationer:

Bränsleförbrukning vid effektuttag mätt på svänghjulet


Vridmoment mätt på svänghjulet


Effekt mätt på propelleraxeln


Vinsch med avlastare för storskotet.


Ankarbrunnen: vita cirkeln är fläkten nedan.


Ventilation genom fläkt som mynnar i ankarbrunnen.



Åter till förteckningen över olika artiklar

Åter till startsidan