Vad kostar det att byta inombordaren?

Ingen vet hur gammal en MD11 kan bli, frestas man påstå! Men till slut uppstår en situation då man måste välja: renovera den gamla motorn eller köpa en ny. Under hösten brukar många motorleverantörer erbjuda kampanjpriser på motorer. En del prisuppgifter kan också läsas på respektive hemsidor. Här följer en uppdatering till de priser vi kunnat ta reda på hösten 2006.

Renovera eller byta mot fabriksny?
De flesta Paranter har inombordare typ Volvo Penta MD11C med 110S segelbåtsdrev. När motorpaketet kommit upp i 25-års åldern eller mer är det många som av olika skäl behöver renovera sin motor, och då uppstår frågan om det är lönt, eller om man skall satsa på något helt nytt.
Många båtar av andra fabrikat hamnar i motsvarande situation.
Rör det sig om bekymmer i den övre delen av motorn kan de flesta händiga personer med någon motorkunskap klara att själva byta behövliga delar. Även om reservdelar är dyra lönar det sig ofta att reparera, om man gör arbetet själv. Skall man låta en motorverkstad göra arbetet blir det mera tveksamt, då bör man ha en detaljerad offert först, att jämföra kostnaden för byte till fabriksny motor inkl. installation. I en del fall kan man få en viss summa i inbyte för den gamla motorn om den är i körbart skick.
En större sådan renovering som man gör själv, omfattande byte av cylindrarna, kan man följa i detalj i vår artikel "Renovera cylindrar" som handlar om rost- och frätskador.
När det kommer till att renovera vevaxellager är det tveksamt om man bör ge sig på detta själv. Det är ett tungt och mödosamt arbete, särskilt att få av det stora svänghjulet. Vidare bör man avhålla sig från att pula med dieselpumpen, även dess rätta av- och påmontering är svår, med risk att tappa smådetaljer ned i vevhuset, något som vanligen ger förödande skador. Annars klarar man det mesta ovanför vevhuset, med lite eftertanke och - viktigt! - att man noga antecknar varje litet steg , så att man har klart för sig i vilken ordning allt skall sättas samman igen.

Flera fabrikat att välja på
När det gäller val av ny motor finns det flera fabrikat att välja på. I många fall verkar Parantägare välja andra fabrikat än Volvo Penta. Sannolikt har det oftast varit en prisfråga. Vi har inte fått rapporter om att andra fabrikat skulle vara sämre, tvärtom har de som hört av sig varit mycket nöjda med bytet.
Idag är det en självklarhet att en ny motor är färskvattenkyld i ett slutet system med en pålitlig cirkulationspump. Likaså att generatorn är på minst 50 Amp. eller större. Alla fabrikat är dock inte alltid vad man tror. De aktuella Volvomotorerna är av Perkinstyp.
Franska Nanni är enligt deras hemsida baserade på Kubota, MAN eller Toyota dieslar. De mindre motorerna är Kubota, som marinkonverteras av Nanni.
Isuzu gör dieseldrivna marinmotorer från 25 till 54 hk för användning i framförallt nöjesbåtar och mindre arbetsbåtar. Men de levererar också marina motorer till Yanmar.

Hur många hästkrafter? Vikt?
Intervallet 18 till 23 hk har visat sig passa Paranten utmärkt. Med MD11 på 23 hk håller man god fart även i hög sjö, när många större segelbåtar med mindre motorer bara ligger och guppar. Man har också rejäl kraft för manövrer i hamnar, orkar bogsera andra båtar etc. Det visar sig att med sådan motorstyrka är Paranten en alldeles utmärkt motorbåt.
Väljer man ännu större motorer får man bekymmer med att aktern vill gräva ned sig, till ingen nytta, om man drar på gas.
Motorns vikt är också av betydelse. MD11 väger 230 kg enligt Volvos specifikation. Med diesletanken bredvid motorn märker man vid lyft att Paranten har lätt att hänga ned med aktern. En lättare motor plus ev. dricksvattenförråd i fören betyder mycket för gången. De motorer som redovisas här är också lättare än gamla MD11.

Dagspriser, oktober 2006

Volvo Penta
Volvo/Drevia erbjuder sin senaste diesel inombordare D1-20S, komplett med S-drevet 130S. Motorn är 3-cylindrig på 18 hk vid 3200 varv/min har färskvattenkylning och väger 144 kg inkl drev. Generator på 115 ampere med inbyggd laddningssensor.
Man får byta både motor och S-drev. Gamla S-drev fungerar inte samman med de nya motorerna.
Tillkommer monteringskostnader, vanligen också byte av avgasslangen.
Pris 86 811:-(oktober 2006). Lämnas den gamla motorn i inbyte får man motortillbehör för 16 000:-

Yanmar
Yanmar erbjuder motor inkl S-drev, modell 3YM20C, 2 cyl, 21 hk vid 3200-3600 varv/min, färskvattenkyld, 70 amp generator, vikt inkl drev 144 kg.
Pris 85 478:- (ordinarie). Särskilda höstpriser erbjuds, dock ej specificerade. Generalagent för Sverige: Yanmar Sverige AB, Box 995, 191 29 Sollentuna. Många återförsäljare, se www.yanmar.se

Beta Marine
Nordic Gensets & Motor AB erbjuder en Beta Marine marindiesel, 3 cyl. 20 hk vid 3600 varv/min, motorvikt 106 kg, inkl adapter för Volvo S-drev typ 110 eller 120
Pris 57 750:- http://www.steyr-motors.se/
Generalagentens adress är Kungsberga 8, Färentuna (Stockholm)

Vetus
Vator AB säljer en Vetus marindiesel M3.09S (basmotor Mitsubishi), 3 cyl, 25 hk vid 3600 varv/min inkl Sdrev typ ZF, pris 81 196:- (ordinarie) alt. 76 121:- (kampanjpris till 30 nov. 2006). Vill man behålla sitt VP 110 eller 120 S-drev erbjuds en Vetus/Mitsubishi M3.09 med adapter för VP-drevet. för 56 029:- (ordinarie pris) alt 49 893:- (kampanjpris till 30 nov. 2006).
Motorerna är sötvattenkylda. Generalagent i Sverige:Vator AB, Hörnåkersvägen 12, 183 65 Täby, www.vator.se

Nanni
Nanni saluför en marinkonverterad Kubota diesel med beteckningen 3.75HE. Den är färskvattenkyld på 21 hk, max varv 3600 v/min, med 60 Amp generator och med S-drev.
Pris 79 000:- (ordinarie) alt. 71 690:- (kampanjpris fram till 31/10 2006).
Generalagent för Sverige är Malte Månsson AB, Skänninge, telefon 0142-299100, http://www.maltemanson.com/produkter.asp

Iveco
Från Lars Andersson på Iveco meddelas: Iveco Motors marknadsför Ivecomotorer och inget annat, vi säljer dom enbart via vårt återförsäljarnätverk. Motorerna säljes med Iveco Motors garantier, (ingen annan motorleverantör erbjuder 3 års garanti ), dom säljes med Iveco Motors specifikationer etc. Flera motorstorlekar finns. Här nämner vi 20 hk och 30 hk.Till motorerna har de ett eget S-drev, som uppges ha marknadens minsta segelmotstånd. 20 hk med S-drev kostar 74 000:- SEK inkl moms. Motor inkl drev väger endast 115 kg torrvikt. 30 hk med S-drev kostar 79 000:- SEK inkl moms. Priserna gäller t.o.m. 2007.06.30. Generalagenten nås på ivecomotors.com

Lars har också sänt oss några viktiga påpekanden som vi återger här:

Ny motor med gammalt S-drev - en varning
Lars Andersson påpekar följande:
"Att koppla ihop en ny modern motor ( oavsett fabrikat ) med ett gammalt segeldrev blir mindre lyckat av följande orsaker:
De gamla segeldrevet har oftast för liten utväxling, (en modern motor går på ett högre varvtal än gamla MD 11 C) detta får till resultat att propellern kommer att bli " för liten " p.g.a.att propellervarvtalet blir för stort. Försöker man att kompensera detta med en "överstor motor" och köra motorn med ett lägre varvtal än avsett,´får man andra nackdelar, bl.a. dålig batteriladdningskapacitet.
Dessutom får man inte glömma att drevet oftast är lika gammalt som den gamla motorn."

Betr rätt motorstorlek och passande propeller:
Lars Andersson föreslår "att man tar kontakt med Capella Marin i Stockholm och ber dom göra en propellerberäkning, när den är gjord så vet man vilken effekt som är den rätta. Dom har helt säkert en hel del underlag för denna båt men är nog tacksamma för kompletteringar, tel 08-390900, tala med Reiner Fagerlund. Hos Capella kan ni köpa propellrar och annat som ni behöver till installationen."

Betr. Lamborgini marinmotorer, se länken www.rodahl.se

Sammanfattning
När det gäller lägsta pris, enligt vad vi kunnat finna på nätet just nu (oktober 2006), tycks Vetus M 309 på 25 hk vid användning av befintligt S-drev vara billigast: 49 893:- om man handlar senast 30 november 2006.
Även när man måste betala ordinarie pris är samma motor billigast. Men alla priser är riktpriser/prislistepriser och det är kanske möjligt att få ett bättre erbjudande hos den lokale återförsäljaren. Så det blir till att ge sig ut och höra sig för!
Byter man både motor och S-drev, som är värt att överväga med anledning av det gamla S-drevets utväxling, är Ivecos erbjudande intressant. Lägg märke till att kostnader för att montera ur den gamla motorn och installera den nya inte ingår i ovanstående priser.

P H Kongstad

Uppdaterad 16 april 2007


Åter till förteckningen över olika artiklar

Åter till startsidan