Vårt bästa kapell

Att Paranten är liten utanpå och stor inuti beror till stor del på den rymliga sittbrunnen, som kan utnyttjas som ett extra rum i alla väder, tack vare det snillrika kapellet. Det var onekligen genialiskt när Ejnar Ohlson ritade Paranten och formade akterskeppet så, att man bekvämt kunde fälla ned en jättelik barnvagnssufflett baktill. För egen del har vi tagit i bruk vårt tredje kapell, för varje gång allt mera praktiskt konstruerat. Nu är vi helnöjda. Om ett sådant kapell handlar denna artikeln.



 
Exteriören är kanske inte den vackraste, men som alla vet, oerhört praktisk. Vi har valt mycket ljus grå kapellduk, eftersom det är viktigt för att få gott ljus invändigt. Duken och sytråd måsta vara av rätt kvalitet, annars håller inte kapellet särskilt länge. Se slutat av artikeln om detta.

Den första detaljen man märker är att sprayhooden har ett generöst överlapp mot kapellet. Därtill en kardborremsa mitt på, som hindrar överlappet att blåsa upp i akterlig vind.



           
Grön pil: Ett vävband är fastsytt i kapellets framkant. Bandet kan fästas i ett snäpplås vid sprayhoodens bakkant. Kapellet hålls därigenom uppe, medan man trär blixtlåset.
Röd pil: Två lattfickor finns mitt i sprayhooden. Här kan man trä in en böjd latta av aluminium, som håller sprayhooden uppe mitt på.
             
Sprayhoodens sidokanter brukar med tiden bli långa och sladdriga. Här har probelemt lösts med en extra söm, i vilken en smal latta finns inträdd, som håller kanten rak och fin. Den stör likväl inte när sprayhooden rullas samman över vindrutan.


 
Här hålls kapellet uppe medan man trär blixtlåset. Vi har valt helt blixtlås tvärs över i stället för ett till var sida. Med två dragskor kan man likväl öppna vardera sidan.
  
Kapellet uppe, blixtlåset mot sprayhooden stängt. Man ser lattan på spryhoodens undersida, som håller duken uppspänd.



 
Sprayhooden hoprullad ovanpå vindrutan. Vi fäster rullen med tre vanliga gummibentsel. Vi tycker det är snabbare än att knyta snören.

Vi gjorde en maximalt stor akterruta. Skönt att få en stor öppning när man rullar upp rutan, som hålls upp med tre band och tryckknappar utanpå kapellet. Eftersom tryckknappar till sjöss ofta blir tröga, kan man tänka sig kardborrfäste istället.


           
Den här storleken på sidoruta är lagom. Den får inte placeras utanpå kapellbågarna, då blir den utsatt för olämplig nötning. Alltför stor sidoruta blir lätt misshandlad när kapellet viks samman och stuvas nedfällt.
        
Akter om sidorutan finns ett lodrätt blixtlås. Det behövs för att man skall kunna vika samman kappellet snyggt när det fälls ned. Dessutom kan man rulla upp ett stycke av kapellsidan vid behov.



 
Ligger man vid kaj eller i naturhamn och besväras av akterlig vind är detta ett förträffligt sätt att använda kapellet. Man fäster två tunna linor från främre kapellbågen fram till vindrutan (gula på bilden). På så sätt kan man hålla uppe akterdelen av kappellet. Främre kapelldelen viks uppåt/bakåt. Sprayhooden är inte uppfälld.
  
Vy av kapellets akterdel uppfälld - en lugn och skön plats vid akterlig vind.




 
En utmärkt finess: Överallt där kapell och sprayhood hålls fast av bågarna finns längsgående blixtlås. Man behöver aldrig krångla med att trä igenom bågar. Man bara öppnar blixtlåsen, lägger in bågarna och stänger till. Bekvämt på land när kappellet skall tas av för vintern och sättas på på våren - eller eventuellet bytas mot ett gammalt för vintersäsongen.
  
En vacker vårdag kom våra skickliga kapellmakare kom hem till oss, där vi har båten uppställd för vintern. De nålade upp kapell och sprayhood på plats och sydde sedan snabbt alltsamman, med förträffligt resultat. Firman heter Sjöbergs Segel och Kapellfabrik AB, Finlandsgatan 20, Malmö. Telefon och fax: 040-963310. De kan rekommenderas!

Några råd:
Kapellväven skall vara helsyntetisk och krympfri. Ett bra fabrikat är Markilux, från Schmitz-Werke, Emsdetten..
Det som oftast går sönder först är sytråden. De flesta färgade trådar håller sämre och kan börja brista redan efter 3-4 säsonger. Vit tråd av vaxad polyester, av samma typ som man har att sy segel med, håller bäst.
När måsarna lämnat fula märken på kapellet, skrapas allt av som går, därefter borstas. Sötvatten kan användas för att få bort de sista resterna.
När det gäller tvättning av kapellet, kampen mot mögel och jordslag etc. se vår artikel om
Kapellvård. Det är inte fel att stryka på impregnering efter ett par säsonger, det sparar både duk och sömmar. Ett bra fabrikat är EasyDry (finns hos Sjöbergs!).
Se till att få väl tilltagen duk nedtill längs akterrundan på Paranten, annars blir det lätt glipor när det blåser.
P H Kongstad, Parant nr 2, Anna Lejon, Lomma.

Åter till förteckningen över olika artiklar

Åter till startsidan